Kanser II


Hari Rabu camtu mak saya telefon katanya:

Mak: Askum, Dikna hang balik dak minggu ni?

Saya: InsyaAllah balik kot ngapa mak?

Mak: Mak rasa nak wat makan2 sikit ler daging pun banyak lg dlm peti ais tu..

Saya: Emm ok gak nanti Dikna bgtau tepon mak balik..

Terus saya tepon suami saya tanya dia mgu ni balik SP cam na ok ka dak dia jwb ok ja (ni masa pg)…Tup2 balik petang tu dia kata ayang, abg ada bengkel compulsory lak tu…Sabtu n Ahad 8-5 lg…So terpaksa lah kensel plan nak balik SP.

Tepon mak lg:

Saya: Salam, mak Dikna tak leh balik kot coz abg syahir ada bengkel apatah..2 hari bz tul…

Mak: Emm tak pa lah bkn apa nak wat jamuan kesyukuran kan ayah hang dh siap radioterapi tu…

Saya: Ya tak ya gak kan ayah abis dh kan tau2..(Sesi ayah saya last pd Selasa)..Ok tak pa kami p balik ari cam biasa lah…

Mak: Em ok la camtu mai mkn ja bukan wat apa pun ..

So untuk tak menghampakan mak saya kami balik pas keja  kul 7 bertolak dr Arau sampai 8.45 kat SP. .Ayah kata doktor bgtau kanser ayah dh mengecut n pas kena radioterapi tu progress yg sgt baik… So sekarang kena jg kesihatan saja. Kanser ni kena kawal sebab dia akan naik semula sebab faktor2 tertentu..Nak tau kena study pasal kanser ok…

Pas semua tu saya dapat lihat masa chemo tu la yg paling ayah saya tak tahan..Kami anak beranak nih bg semangat kat dia suh dia tahan gak pelan2 tahan gak…Sabar banyak2..Siap byk org kata emm sakit kanser ni mati sebab chemo ja bkn sebab kanser pun..Tapi semangat ayah kuat dia dapat lawan Alhamdulillah…Byk kawan2 yg sakit sama cam dia bg semangat wat ja bg selesai chemo tu pastu ok la insyaAllah..Ayah masa kena chemo tu tinggal tulang ja..Saya n mak n adik beradik lain suruh gak dia makan wpun dia tak lalu hehhe paksa tu biasa la..Tapi dia nak ikut tu lom tentu lg heheh…So sini pesakit kanser kena gak makan wpun tak lalu utk bina semual sel2 yg dh kena chemo tu…Start dgn buah2an pastu dh lalu sikit mkn la makanan kegemaran..Ayah saya satu ketika tu suka benar makan laksa dia kata tekak dia bole terima laksa ja nasi tak lalu..Selesai chemo dia lalui radioterapi dengan jayanya…Alhamdulillah..Bg saya kanser adalah sakit batin yg memerlukan semangat keluarga dan kwn2 rapat yg sangat kuat…So sokong lah mereka utk menerima rawatan..Wassalam..

http://www.radiologymalaysia.org

One thought on “Kanser II

  1. Salam bloggerwan..minta izin kongsi info ni..

    kwn sy pn pernah hidap kanser tahap 4..tahap yg boleh membawa maut..puncanya dari Resdung..

    kini alhamdulillah selepas amik supplement TF 4Life..dia sihat..supplement ni trbukti hapuskn 97% sel kanser..

    brbanding kimoterapi yg hanya membunuh 88% sel kanser..tapi jg mmbunuh sel2 lain yg mmbuat bdn kita lemah dan rambut gugur..

    Maaf kpd pembaca..sy sekadar ingin kongsikan info ni..harap terima dan memahami.

    Terima Kasih

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s